Per Oriënt-Express naar Las-Vegas-sur-mer

8 juli 2013 - Odesa, Oekraïne

De verhalen over de overvolle treinen in Oekraïne richting het Zuiden blijken te kloppen. Zo komt het dat we noodgedwongen in een duurdere luxecoupé de nacht moeten doorbrengen. Een straf is het niet - de rijdende slaapkamer blijkt met haar authentieke, vergane jaren 50-chic rechtstreeks afkomstig uit de Oriënt-Express.

Een ochtend later vinden we, aangekomen in de beroemde havenstad, een appartement op wandelafstand van de beroemde Potemkin-trappen. We worden in deze Oost-Europese rivièrastad omgeven door vakantiegangers uit eigen land en gegoede, veelal dikbuikige en van het nodige goud voorziene Russen.

De bruisende atmosfeer die er hangt wordt opgeleukt door de vele fraaie gebouwen, waaronder een operahuis dat dat van L'viv nog overklast. We sluiten de dag passend af op de bank met Battleship Potemkin, de kaskraker uit 1925 waarvan een belangrijk deel in Odessa speelt.

De laatste dagen van ons verblijf staan in het teken van de zee. Er is het bezoek aan het strand bij Arcadia, met bijhorende zwempartij in de Zwarte Zee. De badplaats van Odessa heeft iets weg van Blankenberge, Ibiza en Las Vegas - er zijn speelhallen, clubs en kitscherige horecazaken te over.

Verder is er nog de thriller die de voorziene boottocht naar Georgië, over dezelfde Zwarte Zee, blijkt te zijn. Ondanks weken van tevoren reserveren blijkt er toch een probleem te zijn. Wat dat precies is, wordt niet helemaal duidelijk uit het verhaal van Vladlan. Deze olijke bootreisverkoper is misschien wat te eerlijk als hij vertelt dat we geluk hebben met een dag vertraging, "andere klanten zitten nu vast op een boot bij de haven van Batumi". UKR ferry (gespecialiseerd in gevaarlijke transporten met wat mensenvervoer in de marge) maakt haar bedenkelijke reputatie helemaal waar. Onze reisplanning dreigt in gevaar te komen en door het totale gebrek aan perspectief als we voor het ruime sop zouden kiezen moeten we noodgedwongen - en met pijn in het hart - de boot richting Georgië laten varen. Dan maar op naar Kiev.